FILIALA JUDEȚEANĂ CONSTANȚA
A ASOCIAȚIEI COMUNELOR DIN ROMÂNIA

31.07.2024.CD ACoR Cta

ȘEDINȚA DE LUCRU DE ÎNDATĂ A CONSILIULUI DIRECTOR ÎN FORMULĂ EXTINSĂ AL FILIALEI JUDEȚENE CONSTANȚA A ASOCIAȚIEI COMUNELOR

Astăzi, 31 Iulie 2024 s-a desfășurat ședința de lucru de îndată a Consiliului Director în formulă extinsă al Filialei Județene Constanța a Asociației Comunelor din România, în cadrul Bibliotecii Județene „I.N. Roman” Constanța.

     În contextul situației financiare critice cu care se confruntă toate UAT-urile de la nivelul județului Constanța, primarii comunelor din județ doresc să semnaleze autorităților publice centrale o serie de probleme stringente.

     În cadrul ședinței de astăzi s-a decis redactarea și transmiterea unui Memorandum din partea Filialei Județene Constanța a Asociației Comunelor din România către Guvernul României și ministerele de resort.

     Conform problemelor semnalate de primarii constănțeni, Memorandumul va solicita o serie de amendamente, cel mai stringent fiind rectificarea bugetară în regim de urgență care să aibă în elementele sale susținerea proiectelor de infrastructură privind dezvoltarea durabilă a satului românesc.

     Prin acest demers administrația publică a județului Constanța solicită de asemenea și preluarea de către Ministerul Muncii a cheltuielilor cu plata asistenților personali și a indemnizațiilor pentru persoanele cu dizabilități și handicap. În plus, se solicită să fie preluate de către Ministerul Educației cheltuielile cu unitățile de învățământ, privitoare la decontul transportului cadrelor didactice, cheltuieli cu funcționarea microbuzelor, reparații, dezinsecție, cheltuieli de funcționare ale unităților de învățământ, reparații curente ale clădirilor în care funcționează unitățile de învățământ. În situația actuală o parte dintre aceste cheltuieli nu sunt eligibile a se realiza de către unitatea de învățământ, majoritatea cheltuielilor fiind suportate de primărie, cu toate că bani există din fondurile per capita oferite de minister unităților școlare, iar la final de an acestea sunt nevoite să returneze banii nefolosiți pentru că nu se pot folosi în rezolvarea problemelor cu care se confruntă.  

     Există probleme și la nivel de angajați ai administrației publice locale, fiind sincope nu doar la nivel de salariu ci și din punct de vedere al numărului de personal, prin același document se va solicita eliminarea discrepanțelor salariale pentru funcționarii care lucrează la orașe, comune, municipii. Există inechități în ceea ce privește volumul de muncă, acesta fiind același între comune și orașe, salariul fiind acordat cu toate acestea, în funcție de numărul de locuitori.

     A fost discutat aspectul realizării, în cadrul Filialei Județene Constanța a Asociației Comunelor din România, de activități în sistem de cooperare, altele decât activitatea de audit public intern. Nevoia de realizare a acestei forme de organizare este determinată de limitarea numărului de personal și de lipsa salariaților în cadrul aparatului de specialitate al primarului. Din această cauză salariații au sarcini care trebuie să acopere mai multe posturi, fapt ce conduce la efectuarea cu deficiențe sau neefectuarea sarcinilor de serviciu a tuturor posturilor.

     De asemenea, se solicită preluarea arieratelor și sprijin financiar în ceea ce privește cofinanțarea proiectelor, la momentul actual fiind alocări insuficiente în acest sens.

     Toate acestea vor fi incluse într-un memorandum și transmise reprezentanților Guvernului României în cel mai scurt timp.